ÇALIŞAN HAKLARI
Sağlık Bakanlığı Sağlık Hizmetleri Genel Müdürlüğünün Çalışan Güvenliğinin Sağlanmasını konu alan 2012/23 sayılı genelgesi gereğince hastanemiz sağlık çalışanlarının sağlık hizmetlerini sunum sürecinde muhtemel risklerin en aza indirilmesini, çalışan güvenliğinin ve motivasyonunun en üst düzeyde tutulmasını ve çalışan farkındalığının arttırılmasını hedefleyen, kişinin fiziksel ve psikolojik açıdan zarar görmesiyle sonuçlanan veya sonuçlanması muhtemel olan sözlü veya fiili hareketler olarak tanımlanan şiddet olaylarının önlenmesi amacıyla hastanemiz bünyesinde “Çalışan Hakları ve Güvenliği Birimi"kurulmuştur.Çalışan Hakları ve Güvenliği Birimi;
- Talep ve şikayetleri kabul eder.
- Başvuruları değerlendirerek raporlar.
- Gerekli önleyici ve düzenleyici çalışmaların başlatılmasını sağlayarak başvuru sahiplerine geri bildirimde bulunur.
- Çalışan hakları ve güvenliğine yönelik uygulamaları yakından takip eder.
- Sağlık çalışanına şiddet uygulayanların mutlaka cezalandırılacağı konusunda vatandaşların bilgilenmesini sağlayan pano, afiş ve broşürlerin görebilecek yerlere asılmasını sağlar.
- Aylık olarak Başhekimliğe rapor sunar.
- Hastanemiz çalışanlarına yüksek motivasyon ve güvenli bir ortam sağlayarak, hizmet sunumunda kalitenin artırılmasına, kurum çalışanları için muhtemel riskleri belirleyerek, bu risklerin giderilmesi için uygun yöntem ve teknikler geliştirir, gerçekleşen olayların analizini yaparak kuruma özgü tedbirlerin artırılmasını sağlar.
BEYAZ KOD NEDİR?
Sağlık Bakanlığının kamu ve özel tüm sağlık kurum ve kuruluşlarında gerçekleşen şiddet olaylarının izlenmesi, gereken müdahalenin yapılması ile olayın takip edilmesi, adli mercilere iletilmesi, beraberinde; gerçekleşen olayların analizinin yapılarak ilgili sağlık kurumuna özgü tedbirlerin alınması için çalışma yapılması amacıyla oluşturulmuş bir sistemdir.
BEYAZ KOD BİRİMİ NEDİR?
Sağlık Bakanlığı bünyesinde kurulan, gerçekleşen şiddet olayları sonrasında “ 1111 “ numaralı telefona 7/24 ulaşılabilen, bildirim üzerine, olayın adli makamlara intikal ettirilip ettirilmediğini araştıran ve şayet ettirilmemiş ise olayı derhal adli makamlara bildirilmesini sağlayan, ayrıca şiddet olayının gerçekleştiği sağlık kurumunun hukuk birimlerine de olayın bildirildiğini teyit eden birimdir.
BİLDİRİM VE SÜREÇ KONUSUNDA BİLİNMESİ GEREKENLER
Şiddete maruz kalınması ya da olasılığının oluşması durumunda 1111 nolu telefon aranarak beyaz kod başlatılır. Pager cihazına düşen çağrı üzerine, güvenlik görevlileri olay yerine 3 dakika içerisinde ulaşarak şiddet uygulayan şahıs veya şahısları etkisiz hale getirdikten sonra polis noktasına götürerek olayın çözüme kavuşması sağlanır.
Şiddet mağduru çalışanın şikâyetçi olması halinde karakoldan ekip gelerek ifadesini alır, ya da çalışan karakola götürülerek ifadesi sağlanır.
Kayıt ve sürecin devamlılığı açısından şiddet uygulayan kişinin kimlik bilgileri (kimlik fotokopisi) alınmalıdır. Olaya müdahale eden güvenlik ekibi tarafından “beyaz kod olay bildirim formu” doldurularak olay kayıt altına alınır.
İfade verme işlemi tamamlandıktan sonra mağdur çalışan karakol tutanağının bir nüshasını almalı ve fotokopisini tutmuş olduğu hastane olay tutanağına ekleyerek Çalışan Hakları ve Güvenliği Birimi’ne başvurmalıdır. Şayet yukarıda belirtilen süreç gerçekleşmemiş beyaz kod bildirimi yapılmamış/yapılamamış ise vakit kaybetmeksizin polis noktasına gidilerek suç duyurusunda bulunulmalı ve adli süreç başlatılmalıdır. Yine ifade verme işlemi tamamlandıktan sonra mağdur çalışan, ifade tutanağının bir nüshasını almalı ve fotokopisini Çalışan Hakları ve Güvenliği Birimine teslim etmelidir. Eğer tanık varsa “Olay Tutanağı”na isim ve imzasının alınması önem arz etmektedir. İlgili çalışanın talep etmesi durumunda Sağlık Bakanlığımız avukatlarınca 28.04.2012 tarih ve 28277 sayılı yönetmelik gereğince hukuki yardım sağlanır.
Hasta ve Hasta Yakınlarının Bilgilendirilmesi
a) Hasta ve hasta yakınlarının ilk olarak nereye müracaat edecekleri, hangi işlemler ve tedavinin yapılacağı, tetkik ve tahlillerin nerede yapılacağı, beklemeleri gerekiyorsa ne kadar süreyle bekleyecekleri gibi konularda bilgilendirme süreçleri gözden geçirilerek eksiklikler varsa tamamlanacaktır. Bu amaçla acil servisler başta olmak üzere hastanın durumu ile ilgili hasta ve/veya hasta yakınlarını bilgilendirmek üzere “hasta bilgilendirme alanları” güçlendirilerek ve hangi durumlarda, ne sıklıkta ve kim tarafından bilgilendirme yapılacağı belirlemek.
b) Vatandaşı şiddete uğrayan sağlık personelinin hizmet vermekten çekilme hakkının bulunduğu, böyle bir durumda hizmet alma sürecinin aksayabileceği konusunda bilgi vermek.
c) Vatandaş, sağlık çalışanına yönelik şiddet uygulayanların mutlaka yargılanacağı ve cezalandırılacağı konusunda (pano/afiş/broşürler gibi vasıtalarla) bilgilendirecektir. Hizmetten çekilme Sağlık çalışanları, sağlık hizmeti sunumu esnasında şiddete uğraması halinde, acil verilmesi gereken hizmetler hariç olmak üzere hizmetten çekilme talebinde bulunabilir. Hizmetten çekilme talebi, kurum tarafından belirlenen yöneticiye sözlü veya yazılı olarak bildirilir. Bildirim üzerine yetkili yönetici, olayı derhal değerlendirerek hizmetten çekilme talebinin uygun olup olmadığı hakkında gecikmeksizin karar verir.
d)Yetkili yönetici, hizmetten çekilme talebini uygun bulduğu takdirde hastanın sağlık hizmeti almasına ve tedavisinin devamına yönelik tedbirleri güvenlik tedbirleriyle birlikte alacaktır. Bu kapsamda ilgili hastanın sağlık hizmetini devam ettirecek yeni sağlık çalışanını belirleyecek, kurum içerisinde bunun mümkün olmaması halinde hastanın hizmet alabileceği başka bir sağlık kurumuna sevkini ve hizmet alımını sağlayacaktır. Bu süreç sırasında hastanın tedavisinin aksatılmamasına dikkat edilir.
Komite Başkanı Başhekim Yrd. Dr.Yılmaz YÜCEL |
Uzm. Dr. Zehra TİLKİCİ |
Öğr. Gör. Ercan KAYDOK |
Sağlık Bakım Hizm.Müd.Gülay TOKGÖZ |
İdari ve Mali İşler Müd. Aydın ÇELİKBAŞ |
İdari ve Mali İşler Müd.Yrd. Ebubekir TUNCER |
Enf.Hemşiresi Mine KOÇ |
Sor.Fizyoterapist Volkan Nahirci |
Kalite Direktörü Yusuf KARAKAYA |
Kalite Birim Çalışanı Fatma Pelin KARADAŞ |
Psikolog Yonca PEKER |